Autonomiczny ciągnik coraz bliżej pracy w polu

Ta maszyna robi wokół siebie niemało szumu. Nic dziwnego, jej wprowadzenie na pola oznaczałoby prawdziwą rewolucję. Póki co, na żywo zobaczymy go na paryskich targach SIMA.

Pisałam o tej maszynie kilka miesięcy temu. Wzbudziła wtedy ogromne zainteresowanie wśród czytelników bloga. Case IH jak widać nie zwalnia tempa. Po ogłoszeniu projektu prototypu, prezentuje autonomiczny ciągnik w pełnej krasie na jednych z największych targów rolniczych SIMA. Okazja jest tym bardziej specjalna, że firma obchodzi w tym roku jubileusz 175-lecia istnienia firmy.

Ten koncepcyjny ciągnik pojawi się w Paryżu obok takich ciągników jak Quantum i Farmall C, nowy Luxxum, udoskonalony Maxxum oraz udoskonalone prasy zwijające i kostkujące. Case pokaże także rozwiązań w zakresie rolnictwa precyzyjnego.

Skąd pomysł na autonomiczny ciągnik?

Choć układy automatycznego prowadzenia i inne zautomatyzowane funkcje maszyn już ułatwiają pracę,  operator nadal musi spędzić długie godziny w polu, aby wykonać wszystkie zadania. Zaprojektowany z myślą o lepszemu wykorzystaniu siły roboczej autonomiczny pojazd koncepcyjny (ACV) potrafi również samoczynnie dostosowywać się do warunków atmosferycznych i współpracować z innymi maszynami. Pojazd został już doceniony przez ekspertów – otrzymał srebrny medale w kategorii innowacyjności przyznawanym przez targi SIMA.

case-magnum-auto-tractor-1

Jak to działa?

Autonomiczny pojazd koncepcyjny, wyposażony w tradycyjny silnik, przekładnię napędową, podwozie i przyłącza narzędzi i wykorzystujący przy pracy sygnał RTK GPS pozwalający osiągnąć poziom dokładności poniżej 2,5 cm, może pomóc w rozwiązaniu tych problemów i pozwolić rolnikom oraz ich pracownikom na pracę w bardziej dogodnych godzinach. Jest to możliwe dzięki jego konstrukcji, umożliwiającej zdalne programowanie, sterowanie i monitorowanie ciągnika za pomocą tabletu lub komputera.

Bezpieczeństwo zapewniają wbudowane wewnątrz bezkabinowej konstrukcji czujniki, radarowe oraz wykorzystująca promieniowanie laserowe technologia Lidar. Jeśli dojazd na pola odbywa się po prywatnych drogach, przejazdy pomiędzy nimi można zaprogramować.

ponadto ACV może wykorzystywać dane pogodowe, aby przerwać pracę w niesprzyjających warunkach albo wykorzystać te dane, aby przejechać na pole, gdzie panują lepsze warunki. Aktualnie ACV jest tylko pojazdem koncepcyjnym, lecz użyte w nim rozwiązania technologiczne mogą być zastosowane w przyszłości w nowych tradycyjnych ciągnikach, zarówno w tych mniejszych, przeznaczonych do pracy w sadach, jak i dużych maszynach klasy Magnum.

Możemy to zauważyć między innymi w nowych produktach rolnictwa precyzyjnego prezentowanych na targach SIMA, takich jak AccuTurn – nowa funkcja umożliwiającą automatyczne wykonywanie skrętu na uwrociu i przejazd do kolejnej ścieżki prowadzenia. Na targach będą również zaprezentowane zalety sieci Case IH RTK+, zaprojektowanej pod kątem zapewnienia ciągłego zasięgu sygnału i poziomu dokładności typowego dla sieci RTK w celu optymalnego wykorzystania maszyn.

Co jeszcze na stoisku Case IH

Targi będą miejscem premiery szeregu nowych i zmodyfikowanych modeli ciągników, w tym także Optum CVX o mocy 270/300 KM, wyróżnionego tytułem Ciągnika Roku 2017. Dostępne w wersji standardowej, z Multicontrollerem lub przekładnią CVX nowe ciągniki Maxxum wyróżniają nowe wzornictwo i oświetlenie, monolityczna szyba przednia, ulepszona kierownica, szereg nowych foteli operatora oraz magistrala ISOBUS klasy II lub III. A także udoskonalona amortyzowana oś przednia i hamulec silnikowy. Większe błotniki umożliwiają montaż w ciągnikach ogumienia 650/65R38. Modele ciągników są oferowane z 4-zakresową półautomatyczną przekładnią napędową typu Powershift 16 x 16 40 km/h lub 17 x 16 50 km/h, przekładnią 32 x 32 z biegiem pełzania lub przekładnią bezstopniową CVX. W modelach CVX narzędzia kompatybilne ze standardem ISOBUS można obsługiwać na monitorze AFS; natomiast w modelach z magistralą klasy III narzędzia kompatybilne z tym standardem mogą również sterować funkcjami ciągnika.

Nowa seria Luxxum

Nowa seria Luxxum obejmuje trzy modele z silnikami spełniającymi wymogi normy Stage IV o mocy znamionowej 99, 107 i 117 KM z układem Hi-eSCR marki Case IH. Jako przekładnię zastosowano w nich nową, automatyczną, 4-zakresową przekładnię Powershift 32 x 32 z przekładnią nawrotną Powershuttle; ponadto wyposażone są one w nową amortyzowaną oś przednią i amortyzację kabiny. W podłokietniku z Multicontrollerem można umieścić oddzielny dżojstik do obsługi ładowacza czołowego ze zintegrowanymi przyciskami do sterowania przekładnią napędową.

CaseIH_Luxxum_100_120_

Case IH Luxxum 100 oraz 120

W 2017 r. liczne modyfikacje wprowadzono także w ciągnikach Farmall C o mocy od 86 do 114 KM. obejmują one zwiększający komfort obsługi ciągnika Multicontroller, funkcję utrzymywania stałej prędkości obrotowej silnika oraz tylny zaczep o zwiększonym udźwigu. Kolejnymi ich zaletami jest maksymalna prędkość jazdy 40 km/h osiągana przy niskiej prędkości obrotowej silnika oraz możliwość fabrycznego przygotowania do montażu ładowacza czołowego.

Nowością na targach będą zmodyfikowane ciągniki Quantum V (do winnic) i F (do sadów) o mocy od 65 do 105 KM. Wprowadzono w nich nowe wzornictwo, udoskonalono wnętrze kabiny i elementy sterowania oraz takie elementy wyposażenia jak nowy międzyosiowy zawór hydrauliki zewnętrznej, pompa hydrauliczna o dużym wydatku, przydatny podczas oprysków układ filtracji powietrza w kabinie oraz zintegrowany przedni zaczep i WOM.